piątek, 7 stycznia 2011

Dzieciństwo z Pewexu - wspomnienia

Witam Wszystkich czytelników mojego bloga.
Nadszedł dzień na publikację posta Dzieciństwo z Pewex-u. 

Pewex (skrót od Przedsiębiorstwo Eksportu Wewnętrznego) – sieć sklepów i kiosków walutowych w PRL, powstałych w 1972 z przekształcenia sklepów dewizowych banku PKO, w których można było kupić za waluty wymienialne towary niedostępne w innych sklepach lub trudno dostępne, zarówno importowane jak i krajowe. Z tego powodu marka Pewex była w czasach PRL synonimem towarów luksusowych.
Ceny w Pewex-ie ustalane były w oparciu o dolara amerykańskiego. Kasy przyjmowały wszystkie waluty wymienialne oraz bony towarowe PKO, natomiast do 1990 roku nie akceptowano polskich złotych. W roku 1990, od momentu wprowadzenia swojej wymienialności, złoty trafił na listę akceptowanych walut, zaś 1 stycznia 1991 stał się jedynym środkiem płatniczym.



Logo sieci sklepów Pewex 

Logo Pewex
- był czymś w rodzaju "innego wymiaru" w szarym świecie komunistycznej Polski. W innych sklepach na półkach totalna pustka, a w nim, to czego tylko dusza zapragnie... kawa, czekolada, dobry alkohol, jeansy, a także asortyment dla najmłodszych odbiorców w postaci zachodnich zabawek! Klocki Lego, samochodziki Mathbox, laleczka Fleur i oczywiście ona - Barbie. Lalka na sklepowej półce nie występowała w liczbie kilkunastu modeli (jak to było później), a w dwóch, góra trzech. Łatwo sobie wyobrazić jaką kiedyś miała wartość, skoro nie była dostępna w tak kolosalnych ilościach w jakich jest spotykana obecnie. Mała dostępność nie była jedynym problemem w posiadaniu Barbie, w grę wchodziła jeszcze kwestia ceny, która potrafiła sięgać 1/4 pensji przeciętnego rodzica. Nie będę już się skupiał na samym Pewex-ie i na tym jak wtedy było w naszym kraju. Jeśli ktoś nie pamięta tamtych czasów, a ma ochotę na głębszą lekturę - zapraszam do posta koleżanki, wszystko tu dokładnie opisała - "miesiac-nostalgii-i-wspomnien-z-pewexu".


Wybrany Asortyment sklepów Pewex


Ja pragnę skupić się na swoich wspomnieniach i opisać te zabawki, które pamiętają czasy mojego dzieciństwa i pochodzą oczywiście z Pewex-u.

Część. 1 
Zdjęcie poniżej ma już przeszło 20 lat. Na nim lalki, które mam do dnia dzisiejszego, a chyba nie ma większej pamiątki niż faktyczne skarby z tamtych lat.


Tu teraźniejszy wygląd prezentowanej wyżej trójki (2011).


Wspomnień ciąg dalszy.
Na pierwszym z poniższych zdjęć widać My First Barbie w jej "domku" mieszczącym się w regale, a ściślej mówiąc w barku na alkohol, który posiadała każda meblościanka w PRL. Jak widać domek był modny, bo na ścianie widniał plakat z królującym wtedy Michaelem Jacksonem, a jako wytworny "mebelek" służyła kaseta magnetofonowa Madonny, a wszystko było inwencją twórczą mojej siostry. W głębi widać lalkowy salon i inne Barbie siedzące na kanapie. Oryginalny dom dla Barbie był nie do osiągnięcia, więc trzeba było sobie jakoś radzić.




Teraźniejszy wygląd wyżej przedstawionych lalek (jednej brak). 


Miło jest sobie pomarzyć, ale jeszcze milej jest, gdy marzenia się spełniają. Przeszukałem moje archiwum rodzinnych zdjęć i udało mi się znaleźć fotkę lalek koleżanki mojej siostry. Na poniższym zdjęciu widać niespełnione marzenia z czasów dzieciństwa Magic Dance i Totally Hair oraz ślubną Dianę. 



Kolejne zdjęcia, to realizacja dawnych marzeń Totally Hair 1991 oraz Magic Dance 1989 NRFB.
Totally Harir Barbie 1991 
Dance Magic Barbie 1989 (wersja Meksykańska) 

Część.2 
Druga połowa noty dotyczyć będzie mojej pierwszej Barbie. W sumie mam trzy lalki My First Princes, ale tylko ta w środku jest tą najważniejszą!


My First Barbie Princess 1989 - egzemplarz NRFB (wersja USA)


Nie ukrywam, że lalka dostała ode mnie w kość!!
Kiedy byłem dzieciakiem bardzo lubiłem zabawy w komandosa w błocie, deszczu z różnymi przygodami. Lalka dzielnie bawiła się ze mną, ale jej delikatność nie wytrzymała tych starć. Skutkiem tego jest brzydki i niepodobny do oryginału makijaż wykonany flamastrami...
Teraz chcę, by miała dobrą, lalkową emeryturę, ale też by wyglądała na "lalkę z klasą". Dlatego oddałem ją z ręce ekspertów.
Aga, zajmie się przeszczepem włosów Barbie. Sądząc po efektach jej prac jestem przekonany, że nowa fryzura będzie rewelacyjna. Teraz, gdy piszę tego posta głowa pewnie leci do Anglii, bo tam właśnie mieszka najlepsza w tym fachu osoba. 
Gabi, to super projektantka, a jednocześnie krawcowa, szyje piękne, wytworne ubranka i obiecała, że ubierze Barbie od stóp do głów w dzieło ze swojej najnowszej kolekcji. 
Dziewczynom chciałbym serdecznie podziękować za chęć pomocy w metamorfozie najważniejszej dla mnie Barbie, a na koniec zdjęcie pożegnalne (gdzie Barbie jeszcze w całości, choć już łysa) przed wielką podróżą, tuli się do swojego faceta Kena. ;)



Głowa przygotowana do transportu. Mam nadzieję, że nie widzę jej po raz ostatni, bo różnie z pocztą bywa. Jestem dobrej myśli. 



Ciałko Barbie zostaje w domu i cierpliwie czeka na zwrot głowy z nową fryzuką oraz na kreacje od Gabi 5mates. Jak tylko wszystko dobrze pójdzie (a jestem dobrej myśli), to z przyjemnością przedstawię Barbie po jej niezwykłej metamorfozie.  


Cieszę się, że już kilka osób przyłączyło się do naszego pomysłu i każdy coś wspomina :)
Jeśli kogoś pominąłem napiszcie w komentarzu linka do swoich wspomnień.

Edycja:
Barbie wróciła cała, a po wszystkich zabiegach wygląda tak (KLIK)
My First Barbie 1989 - Ooak 

22 komentarze:

  1. Barbie na starych zdjęciach - to dopiero pamiątka :-) Nie mogę się doczekać, aż zobaczę Twoją Basię po metamorfozie. Sądząc po osobach, które się tym zajmą, będzie wyglądała zjawiskowo :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. fajnie sie to wszystko czyta zazdroszczę Wam kupowania w Pewexie ja nie miałam tyle szczęścia żeby chodzić do Pewexu moja rodzina nie była aż tak zamozna chociaż nie brakowąło mi nigdy nic ...No i czekam na Twoją Baśkę zeby zobaczyć jak sie zmieniła i ją w coś przyodziać
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Rewelacyjne zdjęcia z tamtej epoki. Dla mnie były to lata młodości. Pamiętam Pewexy, za uciułane talony kupowałam puder Yardleya, a dzieciakom na Gwiazdkę, Fleur i klocki Lego. Ech, jakie to były dla nich mroczne przedmioty pożądania. Opiszę swoje wspomnienia o Barbie i będą się datowały na początek lat 60-tych...

    OdpowiedzUsuń
  4. DS - ja też się nie mogę doczekać kiedy ją zobaczę z tego co wiem jeszcze do Agi nie dotarła. Ale plany są fajne :)

    Gabi - ja już planuję ubrać ją w tą "niespodziankę" :) o której mówiliśmy he

    Aniu - już się nie mogę doczekać byś coś naskrobała Twoje wspomnienia są na pewno niezwykłe.

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja na zdjęciu lalek tej koleżanki dostrzegłam moja ukochaną Pamelę Love (ta najmniejsza w stroju baleriny). No i te laleczki są dla mnie równie ważne jak Barbie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Shi4, bardzo podobalo mi sie co napisalas, chcialabym zostawic u Ciebie komentarz, ale nie mozna bez zalogowania - moze zmienilabys opcje na komentarze od wszystkich, ale z zatwierdzeniem? :o) Szkoda byloby nic nie napisac.

    Mars, a ja nadal czytam ten wpis z przerwami... :o)
    Aga

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak w moim "świecie" pojawiły się Barbie, Pewexy już zamknęli, ale wszędzie w sklepach zabawkowych stały i kusiły :)
    Fajne zdjęcia i fajnie napisany post, ciekawa jestem tej całej metamorfozy.
    Kłapouchy

    OdpowiedzUsuń
  8. Cieszę się że lalka odzyska włosy, Aga jest w tym mistrzynią

    OdpowiedzUsuń
  9. Mysle , ze nie masz co sie obaewiac o Basie . To , ze wpadnie we wlasciwe rece jestesmy o tym wszyscy pewni ... Mam tylko nadzieje , ze cialko nie zostanie niczym " Jezdziec bez glowy " przez nieprofesjonalizm np. listonosza lub poczty tej czy owej . POzdrawiam Icare

    OdpowiedzUsuń
  10. Właśnie chłopaki - jeśli chodzi o zdolności Agi nie mam żadnych wątpliwości.
    Gorzej z tym co napisał Icare troszkę niepewności do tych urzędów pocztowych mam... ale jestem dobrej myśli.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawe wspomnienia, chociaż faktycznie ta siostrzana lalka nie miała z Tobą lekko ;) Trzymam kciuki, żeby głowa Baśki wróciła bez uszczerbku.

    OdpowiedzUsuń
  12. http://www.facebook.com/Pewex znalazlem przez przypadek :) Icare

    OdpowiedzUsuń
  13. fleurdolls - zrobione. powinno juz sie dac komentowac:D

    OdpowiedzUsuń
  14. hehe widzę, że u mnie gorąca linia między Shi a Agą :)

    Icare widzialem już na facebooku ten temat ale dzięki za cynk!

    Strzała

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajnie się to czyta. :)
    Wspomnienia wracają.
    Nie mam wspomnień z dzieciństwa związanych z barbie, bo owszem Pewexy były, ale ja nie mogłam tam za często kupować.
    Miałam inny etap w życiu i nie lalkowalam już i jeszcze.;) Za uciułane pieniążki ze stypendium załatwiałam sobie bony lub zielone i kupowałam Maskarę Max Faktora i stroje kąpielowe, bo tylko tam były w mojej rozmiarówce i do tego czasami mogłam wybrać kolor lub fason. Totalne szczęście. ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Hej, Pamelę Love też pamiętam. Miałam baletnicę w żółtej sukience. Ktoś na podwórku złamał jej łapkę i rodzice z wielkim poświęceniem próbowali naprawić. Ale chyba została z "gipsem" z plastra już na zawsze...

    Co do zabawy w komandosa, to bardzo mi się wspomnienie podoba. ;-)) Może i lalka się poniszczyła, ale ile radości dała! W końcu po to mają być zabawki. Teraz ją odnowisz, więc radości będzie jeszcze więcej. Po to jest kolekcjonerstwo. A ile by było przyjemności, gdyby od początku stała nieużywana? Pewno wcale. Więc wszystko jest w jak najlepszym porządku. q.e.d.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nom latałem z nią jak wariat!
    Podkradałem siostrze kiedy tylko się dało, czasem dołączał do niej Ken.
    Moje trzy ulubione zabawy to:
    1. Barbie Komandos - zabawa polegała na tarzaniu lalki w błocie, musiała zdobyć bazę wroga :)
    2. Bezludna wyspa - Barbie i Ken rozbijali się u brzegu piaskownicy :) i musieli budować szałas z patyków.
    3. Deszczowa przygoda - jak tylko zaczęło padać wyskakiwałem z domu z lalką w garści i lalka musiała zaliczyć każdą kałużę :)
    Trochę ze mną przeszła, dlatego teraz trzeba się jakoś zrewanżować :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bezludna wyspa – to jest to! Uśmiałam się serdecznie czytając co napisałeś :D

    OdpowiedzUsuń
  19. moje wreście gotowe... choć widzę przeglądało się jeszcze nie gotowe;)ach ta ciekawość :)
    Znalazłam foty z komunii i rogal na twarzy
    Wieczorem zapraszam na coś nowego- z pomysłu 5cioletniej bratanicy:D

    OdpowiedzUsuń
  20. Fajne wspomnienia :)
    Aż mi się ryczeć chce, bo ja takich nie mam...
    ... po raz pierwszy nie wezmę chyba udziału w takiej akcji...

    OdpowiedzUsuń
  21. Króliczko ale zawsze możesz napisać o tym jak zaczęła się Twoa pasja, wydaję mi się, że na pewno coś sklecisz.
    Nie może Ciebie zabraknąć!

    DO DZIEŁA KRÓLIKU!!!!

    OdpowiedzUsuń
  22. Pytanko mam techniczne jak zrobiłeś u siebie to coś na skróty? W htmlu sam pisałeś czy da się skądś ładnie skopiować szablonik?

    OdpowiedzUsuń
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Szukaj na tym blogu

Na skróty - etykiety

1959 1960 1961 1962 1963 1964 1965 1967 1969 1971 1973 1976 1977 1978 1979 1980 1981 1982 1983 1984 1985 1986 1987 1988 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 2000 2002 2003 2004 2005 2006 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 3-Piece Wall Unit 35th Anniversary 80s Sunny Petra Abbey Bominable Afro-American akcesoria Alek Wec Alexis All American All Stars Allan And the Beat Angel Face Argentina Astronaut Bali Barbie Barbie Barbie & Friends Barbie #1 Barbie as Marilyn Barbie Collector Basics Beach Blast Bedroom Accents Bendable Leg Beverly Hills 90210 Birthday Wishes Black & White Bathing Suit Black & White Stripes Black Barbie Blonde Ambition Bob Mackie Brandon Brazilian Brenda Bubble Cut Bubbling Mermaid Barbie Butterfly Art Barbie Cali Girl California Dream Camping Fun Capri Barbie Car Career of the year Casta Fierce Catrine DeMew Checked Style Chelsea China Christie City Shine City Shopper Clawdeen Wolf Clawdia Wolf Cleo de Nile Coll city blues Cooking Centre Costume Ball Courtney Crystal Cupcake Chef Curvy Cut N Style Barbie czwarta rocznica bloga Daisy Top Dana Dance Club Dance Magic Day-to-Night Debut Dee Dee Derek Deuce Gordon Devon Diana Dining Table Diva doll case doll room Dolled up Denim domek Donna Martin DOTW Double Denim Look Draculaura Dream Date Dream Furniture dream store Druga rocznica bloga Duble Date Dylan Dynasty Ekipa Elle Eedee Emerald Check Emerald Elegance Enchantel Evening Evening Sparkle Extra Long Hair Fab Fringe Fancy Frills Farmer Fashion Fashion details Fashion Doll Case Fashion Jeans Fashion Play Fashion Queen Fashionably Floral Fashionistas Ferrari Film Director Fleur Flocked Hair Floral Flair Flower Power Teresa Fold 'n Fun Football Player Frankie Stein Friendship Barbie Friendship Freundschafts Fun to Dress Fun-To-Dress Game Developer Garden Party Ghanian Ghoulia Yelps Gillington "Gil" Webber Glam Bike Glam Night Glam Vacation Glamour Bed Glitter Beach Gold Gold Label Gold Medal Golden Dream Gone Platinum Diva Great Date Ken Great Shape Happy Birthday Happy Holidays Hawaiian Fun headmod Tango Headmold 2016 Headmold AA 2016 Headmold Afro Fashionistas 2016 Headmold Allan 1963 Headmold Aphrodite 2009 Headmold Asha 1990 Headmold Chelsea 2010 Headmold Christie 1987 Headmold Claudette 2014 Headmold Curvy closed mouth 2015 Headmold Derek 1985 Headmold Desiree/Artsy 2001 Headmold Diva 1985 Headmold Fashionistas - closed mouth 2010 Headmold Fashionistas Smiley 2015 Headmold FQ 1958 Headmold Generation Girl 1998 Headmold Goddess 1998 Headmold JLO 2013 Headmold Karl 2013 Headmold Kassandra 2014 Headmold Kayla/Lea 2000 Headmold Ken 1960 Headmold Ken 1983 Headmold Ken 1986 Headmold Ken 1988 Headmold Ken 1991 Headmold Ken 2009 Headmold Ken 2012 Headmold Ken 2015 Headmold Ken 2016 Headmold Ken/Alan Headmold Kim 2014 Headmold Kissing 1978 Headmold Lara/Ana 1998 Headmold LeAnn / Carnaval 2003 Headmold Mackie 1991 Headmold Mbili 2001 Headmold Mbili 2011 Headmold Midge 1958 Headmold Millie 2013 Headmold Millie closed mouth 2015 Headmold Neysa 2014 Headmold Nostalgic 1958 Headmold Oriental 1980 Headmold Raquelle 2010 Headmold Raquelle 2012 Headmold Ryan 2012 Headmold Shani 1990 Headmold Skipper 1963 Headmold Skipper 1984 Headmold Skipper 1987 Headmold Skipper 2010 Headmold Spanish 1982 Headmold Stacey 1965 Headmold Stacie 2010 Headmold Steffie 1971 Headmold Steven 1987 Headmold Summer 2003 Headmold Summer 2011 Headmold Summer 2012 Headmold Super Star 1976 Headmold Teresa 1990 Headmold Teresa 2012 Headmold Twist'n Turn 1966 Headmold Vintage 1958 Headmold Western (Winking) 1976-1980 Hip Hoodie Hollywood Hair Hollywood Nails Barbie Homecoming Queen Honey Swamp Hot Rockin Fun Hot Stuff house Ice Capades 50 India Inwazja Monster High Iris Clops Jamaican Barbie Jeans Barbie Jennifer Lopez Jewel Secrets Jewel Secrets Barbie Jewerly Pack Kayla Kelly Taylor Ken Kira Kissing Barbie Kitchen Accents Kitchen Playset Krystle Książki o Lalkach La Casa Villa Terrasse Lagoona Blue Lalaloopsy Zuza Lalki Lalkowy Świat Barattei Lea Life in the Dreamhouse Living Pretty Liza Logo Barbie Lorna McNessie Love That Lace Lovely in Lilac Luna Mothews Luncheon Ensemble Lundby Łabędziem Być Made For Each Other Made to Move Magic Curl Magic Moves Malibu Mardi Gras Marilyn Monroe Marisol Coxi Mars Collector Barbie Mary Poppins Marzenia meble Meeting Erynnis Meeting Jola Meeting Kasia Meowlody Midge Midge i Baby Midnight Gala Miko Mirror Mix 'N Match Monster High Mouscedes King Movin Groovin Barbie Movin Groovin Kira My collection of Barbie My Favorite My First Barbie My First Princess My Little Pony New Friends 2015 Nia Nikki Ocean Friends Ooak Ooak fashion Operetta Oriental P.J. Paczki Paint N Dazzle Barbie Parisian Barbie Peach Pretty Peaches 'n Cream Perfume Giving Perfume Pretty Pet Doctor Barbie Petiie Petra Pewex piąta rocznica bloga Picnic Set Picture Pockets Pierwsza Rocznica Bloga Pink & Fabulous Pink & Pretty Pink Jubilee Pink Passport Plaid on Plaid Początek Polka Dot Fun Pool Chic Pop Icon Pretty Changes Pretty in Python PRL Pudełka Pudełka dla lalek Purrsephone. Toralei Rain or Sun Teresa Rainbow Hair Raquelle Real Dancing Action Red Carpet Repro Robecca Steam Rock 'N' Roll Plaid Rockers Rocznice Roll top desk & Bookcase Roller Skating rooted hair Ru Paul Ruby Red Floral Russian Barbie Ryan Shoes Silken Flame Silkstone Sirena Von Boo Skateboader Skelita Calaveras Skipper Sofa/Bed & Chair Solo in the Spotlight spa dla włosów Spanish Sparkle Eyes Special Edition Special Limited Edition Spectra Vondergeist Splash 'N Color Spring Into Style Stacie Steven Straight Leg Style Style Magic Style so Sweet Summer Sun Gold Malibu Sun Lovin Malibu Sun Sensation Sunsational Malibu Super Hair Super Star Super Style Superstar Forever Collection Sweet Roses Sweet Tea Sweetheart Stripes Szósta rocznica Szykowna Tall Teen Time Teresa Terrific Teal The Barbie Look The Original Teenage Fashion Tonner Top Pudło Totally Hair Toy Story Toys „R” Us Travel Agent Tropical Trupy w szafach Trzecia rocznica bloga tutorial Tutu Cool Twirlin Makeup Teresa Twirly Curls Twist' N Turn Tyler United Colors Of Benetton Urban Jungle Va-Va-Violet Venus McFlytrap Vintage Wedding Day Wesołych Świąt Western Western Fun Wet 'n Wild Whitney Witryna Workin' Out Workout Center World of Fashion World Tour Wydowna Spider Z Króliczej Norki Z pierścionkiem Zig and Zag